Ooit weleens gezeuld met én een grote tas (met daarin: lunch, opschrijfboekjes, make-up, flesje en andere essentialia) én een - vaak oerlelijke - laptoptas, omdat dat ding niet in tas nummer 1 past? Vast wel. Onwijs onhandig, vonden ook Yvoline en Felice. En dus besloten zij ons leven zowel makkelijker als stijlvoller te maken, door voor hun merk Rose+Nine een aantal prachtige laptoptassen te ontwerpen die je binnen mum van tijd ook nog eens omtovert in een avondtas.

De modeindustrie is voor de 30-jarige Yvoline, die voorheen werkzaam was bij Tommy Hilfiger, en de 29-jarige Felice, voorheen werkzaam in de reclame, geen nieuw territorium. In 2013 ontmoetten ze elkaar en besloten ze hun gedeelde passie om te zetten in een eigen bedrijf.  Ze vonden een gat in de markt en besloten de sprong te wagen. Bazaar ontfrutselde de dames wat geheimen betreft het opzetten van je eigen bedrijf. De volgende 8 geboden zijn wat hun betreft heilig.

1. Leer van je slechte eigenschappen en gebruik ze in je voordeel

F: 'Onze slechte eigenschappen zijn zonder twijfel ongeduld en perfectionisme. Ik kan erg ongeduldig zijn, terwijl Yvoline uiterst perfectionistisch is. Maar dat is niet erg, want we vullen elkaar daarbij goed aan.'

Y: 'Inderdaad, we houden elkaar echt in balans.'

F: 'Ik ben erg ongeduldig en heb door de jaren heen geleerd dat het belangrijk is om de tijd te nemen voor dingen. Nee, die tas is niet volgende week klaar, maar over acht weken. Dat snappen onze klanten gelukkig. Deze vrouwen weten dat het opbouwen van een carrière tijd kost. Dat geldt ook voor het maken van onze tassen. Goed werk heeft tijd nodig. Ik heb echt geleerd mijn verwachtingen te managen.'

 2. Wat er ook gebeurt: blijf doorgaan en ben altijd postief gestemd

Y: 'Ik denk dat positiviteit en doorzettingsvermogen ons het meest van pas zijn gekomen in onze carrière.'

F: 'Dat we allebei dachten: no way dat dit niet gaat lukken. Niet teveel luisteren naar wat anderen vinden, maar vooral in je eigen waarheid blijven geloven.'

Y: 'We hebben nu een duidelijke visie voor ogen en dat heeft enorm geholpen. We hebben heel duidelijk ons pad uitgestippeld. Voorheen was onze visie te breed, mensen snapten niet wat we wilden overbrengen.'

F: 'Daarom hebben we onze visie versimpeld: we zijn een stijlvol laptoptassenmerk waar je ook je laptop in kunt opbergen. Omdat onze tassen meerdere functies hebben, hebben we drie duidelijke stappen opgesteld: 1. Je kiest een laptoptas of sleeve, 2. Je selecteert een hengsel/handvat en 3. Je gebruikt het schroevendraaiertje om de tas om te toveren tot avondtas. We merkten gelijk resultaat, mensen begrepen onze visie en waren meteen enthousiast.

Y: 'Toen we dat eenmaal op een rijtje hadden, hebben we de stoute schoenen aangetrokken en zijn we met een lading tassen richting Londen vertrokken. We zijn simpelweg gewoon op deuren gaan kloppen en hebben op verschillende plaatsen pakketjes achtergelaten.'

F: 'Het hielp dat we door onze versimpelde visie een duidelijk verhaal konden vertellen. Ons product werd met open armen ontvangen.'

'Niet teveel luisteren naar wat anderen vinden, maar vooral in je eigen waarheid blijven geloven.'

3. Laat weinig ervaring je niet terughouden

Y: 'Werkervaring wordt erg overschat op de werkvloer. Er wordt vaak gevraagd om bijvoorbeeld vijf jaar werkervaring. Onzin! In drie jaar kun je soms meer leren en sneller doorgroeien dan iemand die al vijf jaar op dezelfde plek zit.'

F: 'Ben ik het helemaal mee eens. Ik voeg daar graag ervaring in dezelfde branche aan toe. Je kunt beter een generalist zijn met veel doorzettingsvermogen, dan een specialist zonder passie.'

Y: 'Levenservaring en passie worden daarnaast naar mijn mening zwaar onderschat. Dat wordt nooit meegenomen in een sollicitatiegesprek, terwijl dat juist zo belangrijk is.'

F: 'Inderdaad, wat wilde je bijvoorbeeld worden toen je vroeger klein was? Die vraag legt bloot waar de persoon in kwestie echt een passie voor heeft. Ik wist al op jonge leeftijd dat ik een eigen bedrijf wilde starten. Hoewel ik een omweg heb genomen, is het nu toch gelukt. Als je ergens echt passie voor hebt, dan kom je er toch wel. Je moet een knop omzetten.'

Y: 'Ook belangrijk: een gedeelde visie en dat je op dezelfde manier in het leven staat.'

F: 'Klopt, er moet echt een klik zijn tussen jou en de mensen met wie je werkt. Je moet beide geloven in het merk en je bloed moet er sneller van gaan stromen. Die energie is aanstekelijk en daar komen successen uit voort. Die plan je namelijk niet, die komen op je pad. Ik ben in Londen voor een presentatie van Carmen Busquets, een entrepeneur en investeerder in opkomende modebedrijven, gewoon een keer op het podium geklommen om mijn verhaal te doen. Uiteindelijk werd ik van het podium gehaald en ik moet toegeven: ik stond te trillen op mijn benen van spanning, maar ik heb daar wel mooi even mijn zegje gedaan. Later kregen we een compliment dat dat een ontzettend slimme stap was geweest. Soms moet je over je angsten heen stappen en jezelf op de voorgrond zetten.'

'Soms moet je over je angsten heen stappen en jezelf op de voorgrond zetten.'

4. Weg met die bescheidenheid: leer een ongekend vertrouwen te hebben in jezelf

Y: 'Vrouwen zijn veel te bescheiden. Ze mogen wel wat meer overtuigd zijn van hun eigen kracht. Kijk, het is niet dat we onzeker zijn. Juist niet, wij zijn allebei erg zelfverzekerde personen. Maar wanneer het om je eigen merk gaan, is het plots anders.'

F: 'Inderdaad, vrouwen twijfelen erg veel aan zichzelf. Het is heel raar, ik zou bijvoorbeeld makkelijker iets verkopen dat een ander heeft gemaakt, in plaats van mijn eigen product. Daarnaast denk ik dat vrouwen te lang broeden op een idee. Ze willen eerst dat het perfect is uitgewerkt. Dat mag heus wat minder, ga er gewoon voor.'

Y: 'Daarnaast vinden vrouwen het heel erg lastig om hun kwaliteiten te benoemen. Ze herinneren zich eerst de slechte punten van zichzelf en daarna pas de goede.

F: 'Vandaar ook de slogan van ons merk: Own every affair. Met onze tassen kun je de wereld aan en daardoor straal je zelfvertrouwen uit. Alles past er in, je bent op alles voorbereid. 'Het is als een geheim wapen'

5. Heb nergens spijt van

F: 'Ik heb nergens spijt van. Ik geloof dat je het pad bewandelt dat je moet wandelen en dat je uiteindelijk op de plek terecht komt waar je moet zijn. Voor mij is het een goede les geweest om te beseffen dat je als vrouw in Nederland onwijs in een keurslijf geduwd wordt. Ik kwam er achter dat het niet uit maakt als je niet in het plaatje van de maatschappij past, maar dat je je hart moet volgen.'

Y: 'Als ik iets zou moeten benoemen, dan heb ik spijt dat ik niet eerder mijn creatieve kanten verder heb ontwikkeld toen ik nog bij Tommy Hilfiger werkte. Je hebt altijd het idee dat je het daar veel te druk voor hebt, maar dat is natuurlijk onzin. Je moet tijd maken voor je persoonlijke ontwikkeling.'

'Je hebt altijd het idee dat je het te druk hebt, maar dat is onzin. Je moet tijd maken voor je persoonlijke ontwikkeling.'

6. Leer van je dalen, maar geniet ook intens van je hoogtepunten

F: 'Natuurlijk hebben we meerdere hoogtepunten, maar Londen scoort toch wel heel erg hoog. De enthousiaste reacties die we toen hebben gekregen op onze producten waren fantastisch. En die keer dat ik binnen een kwartier zes tassen verkocht aan een zakenman die de tassen graag cadeau wilde doen aan zijn assistenten.En natuurlijk dat onze tassen binnenkort waarschijnlijk te zien zijn in de hitserie Scandal.'

Y: 'Sowieso Londen en dan met name het gesprek met Browns. Dat konden we zelf bijna niet geloven. En Scandal is inderdaad een enorme mijlpaal.'

7. Heb lef

F: 'Ik zou onwijs graag wat zelfverzekerder zijn op het gebied van sales. Ik zou beter willen zijn in het aanspreken van vrouwen waar ik tegenop kijk. Uiteindelijk, hoe belangrijk of hoe rijk ze ook zijn, zijn het gewoon maar mensen. Je moet er altijd vanuit gaan dat je in ieder geval het voordeel van de twijfel hebt.´

Y: ´Ik zou wat meer lef willen hebben. Gewoon durven te spreken voor een grote groep.'

8. Laat je niet weerhouden door tegenslagen

F: 'Je werkt twee jaar lang met hart en ziel aan een product en in vijf minuten is alles weg.' [Het magazijn van Rose+Nine werd leeggehaald door dieven, waardoor de collectie in een klap weg was, red.] 'Je moet helemaal opnieuw beginnen. Zo voelde het echt, alsof we ons bedrijf opnieuw opstartten. Maar dan kom je er wel achter hoeveel je al wel niet geleerd hebt en dat je zoveel fijne mensen om je heen hebt.'

Y: 'Je leert door te pakken en positief te blijven. Je hebt geen andere keus, je moet wel. Of je moet stoppen, maar dat was voor ons nooit een optie.'

F: 'Soms denken we weleens dat het meant to be was. Voorheen speelden we namelijk al wel met het idee om de tassen made to order te maken, maar wisten we nog niet zo goed hoe we dit wilden doen. We wilden vakmanschap meer waarderen en slow fashion meer omarmen. Na de diefstal van vrijwel onze complete collectie, besloten we dat het tijd was om die stap te nemen. Nu kunnen vrouwen onze tassen bestellen precies zoals ze 'm willen.'

Meer informatie via www.roseandnine.com

Rose+Ninepinterest
Rose+Nine
Write Caption Here