Kun je jezelf leren minder te stressen?

Dat zou fijn zijn.

Meest gelezen

Ook Gold Member van de stresskippenclub? Die kans zit er dik in nu we in een tijd leven waarin alles zo snel en efficiënt mogelijk moet. En dus hollen we van hot naar her (maar zijn we nog steeds standaard overal te laat). En vergeten we te genieten. Tijd voor verandering! Maar hoe doen we dat ook alweer, relaxen? 

Hier zochten ze hulp bij Pip. Een elektronisch apparaat dat je helpt je stressmomenten in kaart te brengen en deze door middel van meditatieoefeningen onder controle te krijgen. Want mediteren, dat schijnt de heilige graal te zijn wanneer stress te leven dreigt over te nemen.

Advertisement - Continue Reading Below

Dit is wat Pip ons leerde over stress en meditatie:

1. Mediteren op het werk is niet gemakkelijk

De plek waar je stresslevels door het dak schieten, is waarschijnlijk op je werk. Handig zou het dus zijn om hier een korte break in te lassen voor een meditatieoefening zodat je weer helemaal zen terug kunt keren naar je excel-sheets. Tenzij je bij Google werkt, dat groepslessen aanbiedt aan haar werknemers, is het vaak lastig om een rustige plek te vinden waar je even helemaal tot rust kunt komen. Een aanrader? Ga tijdens je pauze naar buiten. Doet de mens goed.

Meest gelezen

2. Ochtendmeditatie werkt het beste als je net wakker bent

Voor stresskippen is het verstandig 's ochtends een meditatiesessie in te plannen zodat de dag op z'n opperste best begonnen kan worden. Een tip van ons: doe dat gelijk wanneer je ontwaakt uit je slaap. Zodra de alledaagse gang van zaken eenmaal zijn intrede heeft gedaan, zul je zien dat mediteren erbij inschiet. Zet die wekker dus wat eerder en begin de dag kalm en ontspannen.

3. Avondsessies helpen je in slaap komen

Wie maakt zich er niet schuldig aan: een minuut of dertig door je Instagram-tijdlijn scrollen alvorens je ogen eindelijk dicht te doen? En daarna minstens net zo lang wakker liggen omdat je lichaam hierdoor in opperste staat van paraatheid verkeerd. Laat die telefoon dus eens voor wat-ie is en plan een meditatiesessie in. Geloof ons, je bent weg voordat je hoofd het kussen raakt.

4. Helpt Pip nu om je stressmomenten flink terug te dringen?

Aangezien Pip zichzelf als dè oplossing voor stresskippen presenteert en we voor die prijs (€156) best wat mogen verwachten, zijn we razend benieuwd of het apparaat doet wat-ie zegt. Volgens de Amerikaanse ELLE helpt het apparaat je inderdaad om wat vaker te mediteren, maar verlaagt het niet direct het aantal stressmomenten. Natuurlijk is dit afhankelijk van hoe consequent je je meditatiesessies inplant. Daarnaast geeft de app je een goed overzicht van de ernst van je stressmomenten. Zo kun je er gemakkelijker achter komen wanneer je nou vaak erg gestrest bent waardoor je beter kunt ingrijpen. De uiteindelijke conclusie: meditatie helpt, maar het is aan jou of je daar een hulpstuk bij blieft of niet.

van: ELLE.com