Bijna iedereen kent wel iemand in zijn naaste omgeving die te maken heeft met, of middenin een quarter life crisis zit. Best droevig, dat het ons niet eens meer onbekend in de oren klinkt. Een nieuw online onderzoek van LinkedIn, onder ongeveer 6000 mensen in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, India en Australië, wijst uit dat 75% van de 25-33 jarigen al te maken heeft (gehad) met een quarter life crisis.

Dezelfde studie wijst ook uit dat de leeftijd waarop je de meeste kans maakt om in zo'n persoonlijke crisis te verkeren rond de 27 jaar ligt. De grootste angst ligt in het vinden van een baan waar je écht gepassioneerd over bent, dat percentage ligt zelfs hoger dan de onzekerheid in het vinden van een partner om je leven mee te delen.

Wat is een quarter life crisis precies?

In Nederland wordt het ook wel het 'dertigersdilemma' genoemd; eigenlijk is het een typisch westers luxeprobleem die een periode markeert waarin we in een soort identiteitscrisis zitten. Je vraagt je af wie je bent en wat je wilt in je leven, op het gebied van je carrière, relaties en je financiële situatie. Dit resulteert in onzekerheid, keuzestress, een gevoel van eenzaamheid en in het ergste geval mondt het uit in een depressie.

In welk vakgebied maak je de 'meeste kans' op een quarter life crisis?

Volgens het onderzoek wat LinkedIn heeft uitgevoerd hebben zowel vrouwen (73%) als mannen (76%) te maken met een quarter life crisis. Met maar liefst 85% ligt het percentage het hoogste in de kunst & cultuur sector, dus voor elke creatieveling die dit leest: een gewaarschuwd mens telt voor twee. Gevolgd door een niet veel lager percentage van 84% in de IT & telecom industrie.

Gelukkig duurt zo'n quarter life crisis vaak niet eeuwig, volgens het onderzoek heb je jezelf na 11 maanden weer op de rit en LinkedIn expert Darain Faraz zegt zelfs dat je dan positief terugkijkt op die donkere maanden uit je leven, 'We see the quarter-life crisis as positive, one that enables you to take a step back, readdress the situation and make a positive impact on your happiness.'

Van: Harper's BAZAAR UK