Pitchen, you either hate it or love it. Maar of je het nou graag doet of niet kan een goede pitch tijdens je carrière goud waard zijn. Maar wat doet jou boven het maaiveld uitsteken?

Plugify-oprichter Eline Leijten schreef maandagavond het 'NK Pitchen voor ondernemers' op haar naam en naast de eeuwige roem kon ze tienduizend euro op haar rekening bijschrijven. Het pitchkanon was echter zo vriendelijk om samen met NUzakelijk haar zes tips voor de perfecte pitch op een rijtje te zetten:

1. Bereid je goed voor

Zorg dat het verhaal goed in je hoofd zit. Als de volgorde en de structuur geen obstakels zijn tijdens je pitch, kun je daar vervolgens comfortabel mee omgaan. Leijten: "Ik studeer het zelf in als een songtekst. Ik neem mijn teksten op, en speel die tientallen keren af op mijn koptelefoon. Net als bij muziek kun je vervolgens met de timing en intonatie gaan spelen. Het moet niet ingestudeerd gaan klinken."

2. Richt je op je publiek

Contact met je publiek is belangrijk. Niet alleen door het publiek aan te kijken, maar ook in de tekst van de pitch. "Ik had het in mijn pitch bijvoorbeeld over 'artiesten die graag voor júllie optreden'." Het stomste wat je kunt doen? Alleen maar naar de klok kijken. Als je zenuwachtig bent, is het het best om je op één punt achterin de zaal te richten, zegt Leijten.

3. Maak het persoonlijk

Maak je pitch persoonlijk. "Mensen stellen een persoonlijke connectie op prijs. Vertel bijvoorbeeld hoe je bedrijf ontstaan is, als daar een verhaal achter zit."

Leijten richtte Plugify op vanuit een persoonlijke interesse. Ze was vroeger zangeres van de Hermes House Band en merkte dat het lastig was voor artiesten om direct geboekt te worden door particulieren of kleinere organisaties. Tijdens haar allereerste pitch voor Plugify liet ze dit verhaal achterwege.

"Toen ik dat achteraf vertelde, zeiden mensen: 'Dat is iets wat je meteen moet vertellen'." Sindsdien doet ze dat altijd. Als de situatie zich ervoor leent, zoals gisteren, komt ze zingend op.

4. Let op lichaamstaal

Zoek de goede balans tussen stilstaan en bewegen. Leijten: "Laat jezelf filmen terwijl je pitcht. Ik werd gefilmd tijdens de voorrondes van het NK pitchen, en zag toen dat ik veel te weinig bewoog. Vervolgens ben ik meer gaan lopen en handgebaren gaan gebruiken. Dat blijft natuurlijk een beetje koorddansen, want het moet nog wel natuurlijk overkomen. Jezelf terugzien in een video kan confronterend zijn, maar het loont echt."

5. Hou het kort

Vaak zit er een limiet van één of twee minuten aan een pitch. Leijten raadt aan om daar niet overheen te gaan. "Meer tijd moet je niet nodig hebben om je bedrijf in de spotlights te zetten."

6. Stem af op publiek en doel

Bedenk van tevoren goed wie je publiek is, en wat je uit de pitch wilt slepen. "Is het doel van de pitch bijvoorbeeld het ophalen van financiering, dan moet je vertellen over de grootte van de markt, de concurrentiepositie van het bedrijf en het verdienmodel."