Met een dictator als president van de Verenigde Staten, wereldwijde social media discussies als #MeToo en de nodige problemen in de samenleving, wordt het tijd om je discussie-skills een beetje voor te bereiden.

Wil je weten hoe je een discussie wint? Deze wetenschappers uit Israël hebben onderzocht hoe je het meeste kans maakt om je discussie te winnen - en dat is verdacht eenvoudig.

De beste manier om iemand zijn eigen ongelijk te laten inzien, zo concluderen de onderzoekers, is om hem een gechargeerde versie van zijn eigen visie voor te schotelen.

De studie liet 150 Israeliërs kijken naar een video van het Israëlisch-Palestijns conflict (pittig onderwerp) en ging uit van de premisse dat de Israeliërs een diepgewortelde moraal hadden en dat de oorlog geheel in lijn is met die moraal.

Volgens de onderzoekers leidde dat beeld niet tot bevestiging van de overtuigingen van de studenten, maar tot 'raising a sense of absurdity but not defenses'.

Een tweede groep Israëliers werd een veel neutralere film getoond. Wat bleek? De eerste groep was 30% welwillender om hun eigen positie te heroverwegen.

Professor Eran Halperin, de leider van het project, probeert te verklaren waarom zulke extreme overdrijving werkt. 'Je neemt de meest basale overtuigingen van iemand en maakt daar iets absurds van.'

Deze theorie blijkt overigens volledig in lijn met Arthur Schopenhauer's The Art of Being Right waarin hij verklaart dat 'een manier om de effectiviteit van andermans argumentatie te reduceren is om door te draven vanuit zijn standpunt en die visie te verbreden.'


Volg je Harper's Bazaar al op Facebook en Instagram?