De Britse overheid deed onderzoek naar stress op werk, en daaruit blijkt: vrouwen ervaren vanaf hun 25e tijdens de rest van hun carrière meer stress dan mannen.

Dat heeft verschillende redenen, die hopelijk langzaam zullen verdwijnen - tot die tijd kan het geen kwaad om te weten hoe je 't beste met stress op werk dealt.

Doe het op de Franse manier

Het is makkelijk om opgeslokt te worden door je werk. Na werktijd heb je immers nog altijd een telefoon bij je waar je op geappt kunt worden, gemaild, gebeld. Het is daarom heel belangrijk dat je je bewust blijft van het feit dat je na werktijd niet werkt en dus ook niet altijd hoeft te reageren na werkuren.

In Frankrijk is er inmiddels een wet aangenomen die van ieder bedrijf met meer dan 50 werknemers eist dat er een plan is gemaakt dat voorkomt dat werk doorgaat na de officiële werkuren.

Verschillende bedrijven hebben hierdoor al een protocol opgesteld dat voorschrijft dat er tussen 19.00 uur en 07.00 uur niet wordt verwacht dat je reageert.

Doe dus als de Fransen en negeer af en toe.

Geen telefoon

Als je continu bezig bent met werk, zorg dan dat je af en toe binnen een bepaalde tijd niet op je telefoon zit. Ga tussen 19.30 uur en 21.30 uur bijvoorbeeld lekker koken, series kijken, in bad, een boek lezen, wandelen of naar de film, zónder op je telefoon te kijken.

Wat je in ieder geval elke avond moet doen, is het ding een uur voordat je gaat slapen alvast uitzetten of wegleggen. Ga je écht veel beter van inslapen, waardoor je slaapkwaliteit verbetert. Een goed 'slaapleven' betekent dat je je op de lange termijn een stuk stabieler, helderder en minder gestresst gaat voelen.

Zet je notificaties uit

Zet je mail- en Whatsapp-notificaties uit. Zo zie je alleen binnenkomende berichtjes wanneer je zelf ervoor kiest ze te willen lezen.

Ga niet voor perfectie

Het gevaar is namelijk dat je je pas trots voelt over je werk als het perfect is. Terwijl: perfect is het nagenoeg nooit, bij niemand niet. Terwijl: je blij en trots voelen over je werk is een hele belangrijke motor om enthousiast en geïnspireerd te blijven. Jezelf waarderen straalt bovendien iets veel positievers uit naar je omgeving op de werkvloer dan continu net niet tevreden zijn omdat je werk goed, maar niet perfect was.

Leer dat het goed is om naar het beste resultaat te streven, maar dat perfectie vaak een illusie is en streven naar perfectie daarom ook ongezond en inefficiënt.

Prioriseer je werk, maak lijstjes van alles waarvan je weet dat je er goed in bent en de taken waar je vertrouwen in hebt, delegeer wat anderen beter kunnen doen en keep note of it all. Dat maakt je niet alleen relaxter, het zorgt er ook voor dat je blijft registreren waar je goed in bent, en je de volgende keer dat je een promotie of opslag wil dus beter beslagen ten ijs komt.

Schrijf het goede soort to do-list

Een goede to do-list schrijven, is een kunst, en veel mensen doen 't nog verkeerd.

Een ellenlange lijst van taken maken die je nét op een dag kunt doen, maar vaker net niet haalbaar zijn, is niet de way to go. Een niet volledig afgestreepte to do-lijst werkt namelijk behoorlijk demoraliserend en je houdt er hoe dan ook een schuldgevoel aan over. 'De lat hoog leggen' als het op je to do-lijstje aankomt, is dus niet zo slim.

Een heel handig trucje voor een goede to do-list, is dit: schrijf niet meer dan drie dingen op. Drie dingen zijn heel goed te overzien. Als je ze allemaal hebt afgestreept - en de serotonine-shots hebt geïnd -, schrijf je er weer drie nieuwe dingen bij.

Als je 's avonds moeite hebt de dag los te laten, maak dan weer een lijsjte van drie dingen die je moet doen voordat je 'rust' vindt. Let maar op: drie dingen lukt je nagenoeg altijd.

Praat

Als je je nerveus of overwhelmed voelt, krop het dan niet op, maar praat erover met iemand die je vertrouwt of iemand waarvan je weet dat diegene oplossingen kan bieden.

Als je beter wil worden in het oplossen van problemen, kan het lonen om een cognitief gedragstherapeut te nemen. Een cognitief gedragstherapeut neemt je niet terug naar je jeugd om allerlei soul searching te doen, maar helpt je om proactievere patronen aan te leren als het gaat om problemen.

Schrijf in een dagboek

Als je niet goed kunt plaatsen waar je stressgevoel vandaan komt, kan het een groot verschil maken om in een dagboek te schrijven over hoe je je voelt. Schrijf welke dag het is, welke tijd, waar je was, met wie, wat je deed, wat er gebeurde, hoe je je voelde en wat je dacht. Tijdens het schrijven zie je vaak oorzaak en gevolg tussen dingen.

Zeker wanneer je een cognitief gedragstherapeut ziet, kan een dagboek je proces versnellen - maar ook zonder therapeut kan een dagboek jezelf oude patronen doen inzien, waardoor je ze ook beter kunt vervangen door (gezondere) nieuwe.

Happy 2017.