Trend alert: duurzame beauty is hier!

Er mooi uitzien was nog nooit zo goed voor moeder aarde.

Meer van The Skin Edit
20 articles
Dit huidserum loopt al 30 jaar voorop in innovatie
Harper's BAZAAR +
Dit is de top-5 serums voor je huid
Bewezen: jouw huid kan er jonger uitzien
Harper's BAZAAR +

Sponsored Story

Steeds meer merken focussen zich op duurzaamheid en dat is anno 2017 een heel fijne trend. Vaak gebeurt dit zonder dat consumenten het weten. Neem bijvoorbeeld Clarins. Het merk staat bekend om de op planten gebaseerde verzorgingsproducten met als belangrijkste bron de natuur. Hartstikke leuk voor jouw huid, maar wat doen zij er precies voor terug?

Pay it forward

Een heleboel, zo blijkt. Zo kopen ze niet alleen uitsluitend duurzaam in, maar hebben ze ook een nauwe samenwerking met Jardins du Monde – een project van botanist Jean-Pierre Nicolas. Jean-Pierre reist de hele wereld over op zoek naar zeldzame planten en kruiden en hun medicinale werking. Die kennis draagt hij over aan de wetenschappers in het Clarins Laboratorium in Parijs. Het project zorgt op zijn beurt voor betere leefomstandigheden in ontwikkelingslanden die leverancier zijn van de ingrediënten, denk aan watervoorzieningen en het bouwen van een compleet ingerichte gezondheidscentrum, maar ook het stimuleren van een duurzame oogstmehode en het creëren van werkgelegenheid.

Fair trade

In Madagaskar haalt Clarins broedblad (leaf of life), een belangrijk ingrediënt in het nieuwste Double Serum. Voor de biologische productie hiervan zijn vijftig lokale mensen verantwoordelijk die profiteren van een salaris naar behoren inclusief bonussen (ongeveer 5% van de aankoopprijs). Daarnaast sponsort Clarins het Solar Impulse project (vliegen op zonne-energie) en het Pur Project – een duurzaam plantageprogramma voor de lokale bevolking in betrokken bosgebieden.

Verpakking

Om de impact op het milieu nog meer te beperken, hebben ze belangrijke keuzes gemaakt over de verpakkingen. Zo vervingen zij een groot deel van het metaal met een gerecyclede stof die nu 10% van een flacon vertegenwoordigt en is een buitenkarton en bijsluiter verdwenen. Al het promotiewerk wordt overigens gemaakt van gerecycled materiaal en blijven ze onderzoeken hoe er zo milieuvriendelijk mogelijk vervoerd kan worden. Kijk voor meer informatie over al deze projecten op clarins.com.