18 Mooimaakmerken van Nederlandse bodem
Van Hannah tot Jetske en van Ellis tot Sara.
Keune
Dit Nederlandse haarmerk en
familiebedrijf draait al een tijdje mee, 94 jaar om precies te zijn. Het begon allemaal
op 6 januari 1922 op de Oudezijds Voorburgwal in Amsterdam. Daar ontwikkelde Jan
Keune zijn eerste permanentvloeistof. Inmiddels hebben ze producten om elk type
haar mee verzorgen, stylen en kleuren. Hairstylist Ilham Mestour die tot de
internationale top behoort.
Sara Rosalie
Een van de jongste
beauty-merken van Hollandse bodem. Dit voorjaar presenteerde Sara Rosalie, zelf
nog maar 28 jaren jong, haar eigen huidverzorgingslijn met als basis lanoline
(wolvet). Dat krijg je als je op een schapenboerderij op Texel opgroeit. Want
ze ontdekte dat naast wol schapen ook wolvet produceren en dat is
super-hydraterend voor je huid.
Squalan
Vanuit hun eigen behoefte startte
Leslie en Monique een huidverzorgings-lijn op basis van de plantaardige olie
squalaan. Allebei hadden ze een huid die snel geïrriteerd raakte, maar die ze
uiteraard wel wilde verzorgen. In hun speurtocht naar geschikte ingrediënten,
kwamen ze uit op squalane, een olie die
nauw verwant is aan een huidvet maar afneemt met de jaren.
Hannah
De beroemde bindweefselmassage van
de gelijknamige oprichtster staat aan de basis van dit huidverzorgingsmerk. Ook
met de uitgebreide huidverzorgingslijn kun je je bindweefsel in prima
soepel-stevige vorm smeren.
Rituals
Al vind je dit uitbreidende
beauty-imperium inmiddels in twintig andere landen, een souvenir vinden is een
eitje in hun uitgebreide collectie. Van geurstokjes tot speciale zomerscrubs en
smeersels.
Hema
No-nonsense Hollandser vind je het
niet. De beauty-collectie is trouwens helemaal niet zo basic en bevat naast eerste
levensbehoeftes als een zwarte mascara ook make-up primers, highlighters en
bronzers.
Ellis Faas
Is mega-internationaal want
ligt onder andere bij Net-A-Porter en Selfridges in de online schappen. Toch is
het natuurlijk extra leuk als je je toch al favoriete lipkleur van de Amsterdamse
make-up artist koopt in haar hometown.
Babel
In parfumland hebben grote,
gevestigde huizen vaak nog de overhand. De Nederlandse Babette Lepke trok zich
daar niets van aan. Zij wilde een parfum maken dat volgens haar zou ruiken naar
haar favoriete stof: kasjmier. De eigenaresse van Skins Cosmetics in Laren trok
naar Grasse om daar ingewijd te worden in de kunst van het parfum maken. Het
resultaat is Babel met een hoge concentratie aan natuurlijke ingrediënten.
Marie Stella Maris
Het bij de Verenigde Naties vastgelegde mensenrecht op schoon drinkwater en sanitaire voorzieningen inspireerde twee ondernemers tot dit sympathieke mineraalwater- en beautymerk. De Flagshipstore in de negen straatjes pak je als beauty-toerist even mee op je shoppingroute.
Zoe Karssen
Dit in Amsterdam opgerichte
modemerk staat bekend om z'n prints en relaxte ontwerpen met een rock 'n roll
randje. Vorig jaar kwamen de oprichters Zoe en Quince met hun eerste parfum:
Unicorn Tears. Ook hun flagshipstore in de Reestraat kan op de toeristische
wandelroute.
Make-Up Studio
Amsterdam blijkt een goede
basis te zijn voor het starten van een beautymerk, ook Make-Up Studio heeft
hoofdstedelijke roots. Ooit begonnen
boven grimeurs-walhalla/winkel Backstage op de Rozengracht in een tijd dat er
nog weinig professionele make-up voor visagisten te vinden was. Op diezelfde plek kun je nog steeds een
oogschaduw scoren (ze hebben zo'n 92
kleuren), maar ook op de Heiligeweg of in Den Haag en Eindhoven.
Soap Recommends
Als je een van de
bekendste cityspa's door heel Nederland hebt, raak je vanzelf op de hoogte van
de wensen van je klanten en je personeel. Het leverde genoeg inspiratie op voor
Soap Treatment Store om zelf een lijn verzorgingsproducten te maken.
The Insiders
Kapper en hairstylist Andy
Uffels stelde een team samen van haarexperts – insiders dus –om zo tot haarproducten te komen die vanuit
jarenlange ervaring zijn samengesteld. Voor liefhebbers van die nonchalante
laissez-faire coupe (maar dan dus op z'n Nederlands).
Andrélon
Kapper André de Jong begon zo'n vijfenzeventig jaar geleden met het maken van zijn eigen verzorgingsproducten. Dat deed ie gewoon in een pandje naast zijn zaak in Bodegraven. Inmiddels kun je geen drogisterij (keten) meer vinden waar dit haarmerk in de kenmerkende paarse fles niet staat.
Oolaboo
Een mooie buitenkant begint van
binnen. Dit huid & haarmerk is gebaseerd op gezonde voedingsstoffen. In de
Sun Foodies lijn zit bijvoorbeeld matcha-thee, een antioxidant die beschermt
tegen de schade van de zon.
Jetske Ultee
Vanuit haar interesse voor
cosmetica, maar vooral door wat ze als onderzoeksarts zag aan huidproblemen bij
haar cliënten en dat die vaak waren op te lossen door gebruik van de juiste
huidverzorging begon Jetske haar blog. Vanzelfsprekend kwam daar een
no-nonsense maar effectieve huidverzorgingslijn bij en sinds kort ook make-up.
Biodermal
Op zoek naar een multipurpose
crème met een iconische staat van dienst? Met de P-CL-E crème van dit
oer-Hollandse merk zit je goed. Het is de basis-reis-uitrusting voor elke
toerist die weer terugvliegt of treint en helpt bij allerlei huidproblemen.
Ray Simons
Het ziet er cool uit, is 100%
natuurlijk (wat ook nogal in zwang is) en het wordt gemaakt in Amsterdam, al
met al genoeg redenen om deze gezichtsolie hoog op je mee-naar-huis-lijstje te
zetten.
Meer van Harper's BAZAAR
Dit is dé luxe haarkleur die we deze zomer willen
Dít zijn de 7 beste dagcrèmes met hyaluronzuur
Dit zijn de 5 beste wimperserums van het moment
De nieuwe nageltrend vindt inspiratie in de keuken