Bijzonder beautynieuws: Pat McGrath Labs is eindelijk verkrijgbaar in Europa

Grote kans dat je oude vertrouwde make-uptas binnenkort werkeloos is.

Meest gelezen

Vandaag markeert een bijzondere dag voor beautyliefhebbers. Het is de dag waarop Pat McGrath, een van de - ja, misschien zelfs wel dé - grootste make-up artist of all time, haar hoogsteigen label, Path McGrath Labs, naar Europa brengt.

Ein-de-lijk.

De Britse designerwebshop Net-a-Porter heeft McGrath Labs vandaag aan haar beauty department toegevoegd, en daarmee is de lijn, die in 2015 tot stand kwam, voor het eerst buiten de US of A verkrijgbaar. Mazzelaars onder de diehard fans in Europa wisten voorheen met hoge uitzondering via allerlei omwegen aan een kit van Pat te komen - via aangekondigde online verkoopmomenten, waar je je eerst voor moest registeren, lukte het hen soms iets uit de collectie te bemachtigen binnen de vijf minuten waarin na nieuwe aanlevering de boel alweer volledig uitverkocht. Maar dat soort zenuwslopende praktijken zijn nu verleden tijd.

Advertisement - Continue Reading Below

Wat er dan wel zo bijzonder mag zijn aan de maquillage van de Amerikaanse? Ze is de meest gevraagde make-up artist door de grote modehuizen der aarde. Per jaar zwaait ze backstage de scepter bij zo'n tachtig grote fashion week-shows, met een team dat al net zo veel medewerkers bevat. Ze zet daarmee haast eigenhandig de beautytrends, die steevast worden gevolgd door allerlei cosmeticabedrijven. Grote namen als Dolce & Gabbana, Max Factor, Giorgio Armani en Gucci betalen haar, en haar alleen, om hun beautyproducten te ontwikkelen (een van de voornaamste redenen waarom McGrath vóór 2015 nog geen eigen lijn lanceerde).

Pat McGrath tussen modellen Karen Elson en Amber Valetta met haar CFDA Founder's Award eerder dit jaar. Ze was de eerste make-up artist ooit die de award won.

Maar puur alleen het feit dat McGrath razendgoed is in haar vak, en een gigantisch podium heeft om dat op uit te voeren wil nog niet zeggen dat het logisch is dat haar eigen cosmeticalijn zo populair is. Dát is ook te danken aan een mix van star quality (Pat heeft de grootste celebrities op speed dial en is inmiddels zelf ook een beroemdheid), oogstrelende verpakkingen en een slimme social media strategie. 'What we are doing is embracing the technologies changing the face of the beauty industry,' aldus McGrath aan de Britse Vogue. 'Make-up is in a thrilling moment of revolution. The make-up-obsessed are taking over social media and using it as platform to experiment, be risky and express themselves. It's magnificent to watch.'

Meest gelezen

Maar uiteindelijk valt of staat een product natuurlijk met de kwaliteit ervan. En die wordt in het geval van Pat McGrath Labs niet zelden als baanbrekend bestempeld. McGrath over haar collectie:

'It is me unzipping my 87 suitcases and sharing the secrets of a lifetime on set and backstage along with how to create those looks with the real products I custom-made for myself and my team.'

Best of heel veel werelden dus. Allemaal samengebracht in kits vol gewaagde gekleurde en rijk gepigmenteerde formules, die - en dat is ook weer typisch McGrath - door de consument zelf kunnen worden gemengd om tot het ideale poduct te komen.

De verkoop van Pat McGrath Labs op Net-a-Porter is nú gestart. Hier moet je zijn.

Gerelateerd

Op de hoogte blijven van dit soort nieuws? Like Harper's Bazaar op Facebook >