Is een fit, gezond lichaam het ultieme luxe-accessoire van nu? Pernille Kok-Jensen, trendwatcher en auteur van het boek 'Always be yourself. Unless you can be a unicorn, then always be a unicorn'signaleert en analyseert trends, en vertelt.

(Foto Menno Kok)

'Health' is alom vertegenwoordigd, tegenwoordig. Is het een nieuwe luxe te noemen?

'We zijn luxe anders gaan definiëren. De crisis bracht een omslagpunt: status zit hem nu meer in eerlijk gemaakte producten kopen, dan klakkeloos een duur merk. Om interactie in plaats van een platte transactie. Het gaat om aandacht en betekenis. Ik spreek vaak van holistically happy. Hoe ga je om met werk, hoe slaap je, waar komt je kleding en dagcrème vandaan? Mensen vertellen graag dat ze goed bezig zijn, dat zoeken naar bevestiging is universeel. Niet voor niets is Instagram zo populair.'

Sporten lijkt ook een bepaalde status te verlenen.

'Absoluut. Er is vast een kern van mensen die echt een hypergezonde levensstijl hebben, maar vaak is het ook gewoon een fashionstatement. Het is cool om eruit te zien alsof je van de sportschool komt. Je straalt uit dat je het goed voor elkaar hebt, als je op weg naar huis nog even een yogalesje pakt.'

Die gezondheidscultus is vooral show?

'Dat ook weer niet. We leven in wat ik noem een inline culture: we zijn tegelijkertijd off- en online. Zijn gewend geraakt aan de grenzeloze vrijheid en instant bevrediging die de virtuele wereld biedt en verwachten dat ook van ons echte leven. Daarnaast worden we door al die schermpjes meer dan ooit geprikkeld, onze ogen draaien overuren, we staan altijd "aan". Terwijl onze andere zintuigen in feite primitiever worden. Daar komt de behoefte aan yoga en mindfulness vandaan: even geen prikkels. En lekker in je vel zitten lijkt een ultiem streven geworden.'

Staren we in de toekomst nog meer op onze mobieltjes?

'Ook daar zie ik een omslagpunt. Veel jongeren hebben een haat-liefdeverhouding met hun telefoon, en social media. Die mobiele telefoon is een verlengstuk van hun lichaam geworden, maar ze vinden het vreselijk dat ze er afhankelijk van zijn. En dan is er FOLO: de fear of living offline. Hoewel ze ook behoefte hebben aan intimiteit en face-to-facecontact. Dat wringt. Maar de technologie blijft natuurlijk, dus is het zaak om anders met dat apparaat om te gaan.'

Naast de fitgirls zijn veel jongeren juist te dik, hoe verklaar je dat?

'Dit heeft onder andere te maken met structuur: zelf ben ik opgegroeid met drie maaltijden per dag, momenten waarop je ook samen met je familie was. Mensen nemen vaak niet meer de tijd om met aandacht te koken, samen te eten. Gelukkig zie je ook een tegenreactie, zetten kinderen filmpjes op YouTube waarin ze gezonde, simpele dingen klaarmaken. Omdat ze dat cool vinden.'

Holistically happy en mindful leven: komt er een betere wereld?

'Ik wou dat ik daar volmondig ja op kon zeggen. We zitten op een kantelpunt, wat niet wil zeggen dat het morgen allemaal beter is. Er zijn wel tekenen aan de wand. De gender-fluid-generatie wil elkaar niet meer veroordelen. En op Instagram zijn er meisjes die posten hoe ze er werkelijk uitzien bij het wakker worden. Het wordt oprechter, denk ik. Al heeft dat ook te maken met opleiding. Er is een grote kloof tussen een relatief kleine, opgeleide groep en de massa waar hatecrimes juist groeien. Dat maakt mindful leven tot een luxe: zo vanzelfsprekend is het namelijk nog niet.'

(Dit artikel verscheen eerder in Harper's Bazaar)

Lip, Cheek, Eye, Forehead, Eyebrow, Eyelash, Facial expression, Black hair, Iris, Jaw, pinterest
Pernille Kok-Jensen/FOTO: MENNO KOK