Easy on the boerenkool!

Deze jongen is kennelijk niet zo gezond als-ie lijkt.

Deze jongen is kennelijk niet zo gezond als-ie lijkt.

Boerenkool heeft de afgelopen jaren een bewonderenswaardige opmars gemaakt in onze wereld van eten en drinken: we roosteren het in de oven voor boerenkoolchips (of kale chips op z'n Amerikaans), we stoppen het in smoothies en we persen er sapjes van. Boerenkool is gezond – want: eenbron van calcium, magnesium, kalium, vitamine K en allerlei fantastische antioxidanten.

Advertisement - Continue Reading Below

Maar, daar is de kanttekening, geplaatst door bioloog Ernie Hubbard: in boerenkool zitten dus naast al die bronnen van calcium, magnesium en antioxidanten ook verschillende metalen. En die zijn niet zo fantastisch voor je. Ze werken als een katalysator voor je natuurlijke metaalwaarden. Hubbard vond sporen van nikkel, lood, cadmium, tallium, caesium en wat dies meer zij. Die komen er via de grond waarin boerenkool groeit.

Meest gelezen

>> Hier zit lekker geen nikkel in: waterijs. Zo maak je het in een handomdraai zelf.

Om een metaal nader te bekijken: tallium is een belangrijk bestanddeel van rattengif. Het smaakt nergens naar, ruikt nergens naar, en heeft bijna geen kleur, maar veroorzaakt wel nare kwalen – vermoeidheid,hartritmestoornissen, misselijkheid en haaruitval. Ter illustratie: de talliumwaarde van een 52-jarige vrouw die dagelijks twee uur sport en boerenkool eet, ligt rond de 0,7 milligram, terwijl 0,1 milligram als 'gezonde waarde' wordt gezien.

En dus: geniet, maar eet boerenkool met mate.

>> Sowieso altijd een goed idee: water drinken. Zo hou je het leuk.

(dit artikel verscheen eerder op elle.nl)