Waar komt toch die snack attack vandaan?

​En vooral: wat doe je er tegen?

Gezond eten, op gewicht blijven dan wel komen: we willen het allemaal, maar liefst zonder al teveel gedoe. Bovendien lopen we in zo'n beetje alle valkuilen die je maar kunt bedenken. Daarom wekelijks wijze raad, van voedingsdeskundige en health coach Tessa van der Steen. Zelf prangende vragen? Stuur een bericht via Facebook en we leggen haar jouw vraag voor!

Het probleem: Standaard tussen 4 en 5 komt-ie: de snack attack. 

Advertisement - Continue Reading Below

De verklaring: Het heeft natuurlijk allemaal te maken met je bloedsuikerspiegel, die moet in balans zijn. En daar moet je 's ochtends al mee beginnen, want anders krijg je een sneeuwbaleffect: een bijna onbedwingbare zin in suiker, doorgaans rond een uur of 4, 5, of vlak na het eten. 

De oplossing: Een goed ontbijt, dus. Zonder of met niet al te veel suikers. Het is zaak de balans te vinden tussen eiwitten, koolhydraten en vetten. Van der Steen: 'We zijn altijd bang voor vetten, maar avocado's en noten geven de goede vetten.' 

Hoe dan? Een smoothie is always a good idea, mits met de juiste ingrediënten: max. 2 stuks fruit en een hand groenten, wat zaden en additioneel een schep eitwitpoeder. Neem geiten- of schapenmelk, geen koemelk, dat is te belastend voor je lichaam. Druk, druk, druk 's ochtends? Maak hem de avond ervoor en zet hem in de koelkast. Of, ook niet al te ingewikkeld: twee gebakken eieren.