Parfumeur Isaac Sinclair​: een geur is een krachtig iets

Zo bevlogen heb je nog nooit iemand over eigenlijk zoiets gewoons als een geur horen vertellen.​

Meest gelezen

Vaak wordt een nieuwe geur na maanden- zo niet jarenlang uitproberen met veel bombarie gepresenteerd. Parfumeur Isaac Sinclair pakte het tijdens een bliksembezoek in Amsterdam heel anders aan. De laatste hand moet juist nog worden gelegd aan zijn nieuwste geuren voor parfumhuis Abel, en met zijn rondreis vraagt hij vrienden en bekenden van het huis juist om feedback, zodat er ruikjes ontstaan waarvan hij zeker weet dat ze bij de dragers passen.

Advertisement - Continue Reading Below

Sinclair woont in Brazilië, maar komt uit Nieuw-Zeeland. Eén van de mooiste en ongerepte plekken ter wereld, zo vindt hij. En als hij dat zou moeten vatten in een geur, dan zou dat een unieke zijn. 'Ik herinner me uit mijn jeugd vooral de geur van rivieren en beekjes. Het klinkt gek, maar het water daar ruikt amberachtig. Ik was daar nieuwsgierig naar en ging die geur en het water onderzoeken. De speciale geur bleek te komen van de zogeheten pungaboom, een inheemse varen, die lang de kant van het water groeit. De bladeren vallen in het water, waardoor dat eigenlijk met die geur wordt geparfumeerd.'

Meest gelezen

Nederland is kaneel

Gevraagd naar hoe hij Nederland in een parfum zou vangen, zegt hij: 'Het roept beelden op van al de rijke specerijen uit de oorspronkelijke Nederlandse specerijenhandel met Indonesië. Ik denk aan kruidnagel, kaneel en al die warme kruidige tonen die denk ik typisch Nederlands zijn. Ze worden immers nog steeds veel gebruikt in de keuken, vooral kaneel. In onze eerste geur, Vintage '13, zit ook een snufje kaneel.'

Onbewust

Een geur is iets magisch, zo vertelt hij verder. 'Van alle zintuigen is de geur de meest primaire. Het is het eerste zintuig dat we als mens ontwikkelen. In contact komen met een geur gebeurt vaak onbewust. Vaak als je iets ziet of hoort, denk je na over wát je precies ziet of hoort. Terwijl je heel vaak bent omringd door een geur, zonder dat je je ervan bewust bent. Dat is ook de reden waarom parfums altijd herinneringen oproepen. Als je als kind in de keuken van je oma bent, denk je niet heel bewust: 'oh, nu sta ik in oma's keuken.' Maar 10 of 20 jaar later kun je iets ruiken en je terug in die keuken wanen. Dat is de kracht die geuren hebben, meer dan de beeldende kunst of muziek of dat soort dingen, vind ik.'

Daarom ook is het zo lastig een echt persoonlijke geur te vinden. Voor hem, maar zeker ook voor de drager. 'Sommige mensen willen jarenlang dezelfde geur dragen. Dat kan, maar als je daarvoor kiest, moet hij echt verbonden zijn met je persoonlijkheid en persoonlijke stijl. En die is niet altijd constant, dus misschien moet je parfum ook veranderen als je stijl evolueert.'

Verzameling

Bovendien wisselt ook onze gemoedsrust per dag. En daar kan dan ook weer een ander parfum bij horen. 'Iets dat je 's ochtends draagt, kan een paar uur later niet meer goed voelen.' Dus, zo raadt hij aan: 'Bouw een verzameling van zeg vijf geuren waar je uit kunt kiezen, afhankelijk van de gelegenheid of stemming, voor op het werk of op een feestje. In dat geval kan je parfum echt een verlengstuk van je persoonlijkheid en stijl zijn.'

Je bent heel vaak omringd door een geur, zonder dat je je ervan bewust bent. Dat is ook de reden waarom parfums altijd herinneringen oproepen.