Weinig tijd en toch fit: hoe dan?

Experts geven advies voor degenen met een volle agenda.

Meest gelezen

Och ja, nieuw jaar, voornemens, sporten...Prima hoor, maar wannéér dan? Bazaar wendde zich tot twee fitness-experts: Barbara den Bak van High45 en Angelique Heijligers van Stadswild voor hun tips om in shape te komen/blijven, ondanks die volle agenda.

Allereerst even over fitnesstrends, wat zijn die voor het nieuwe jaar?

Barbara: 'Ik zie een verschuiving van buitensport, bootcamp en obstakeltraingen naar HIIT-traingen, ofwel High Intensity Interval Training. Nu waren er al wel van die apps voor een 7-minuten workout, maar er is nog geen plek waar je naartoe kunt om die trainingen te doen. Zo'n plek ga ik creëren vanaf maart volgend jaar. En als antwoord op de vele budget-sportscholen die de laatste jaren uit de grond schoten, zullen er meer boutique fitness-clubs komen naar het voorbeeld van Soul Cycle en Barry's Bootcamp. Kleinere ruimtes, kleinere groepen, meer persoonlijke aandacht en extra services als juice- en saladbars. Daarnaast leeft de behoefte aan flexibiliteit en willen mensen geen abonnementen meer.'

Advertisement - Continue Reading Below

Angelique: 'Ik zie drie trends: holistisch, gespecialiseerde boutique gyms en mobility training. Bij dat laatste ga je uit van de functie van je lichaam, hoe je lijf in elkaar zit en dat neem je als basis voor je workout. Maar de grootste trend is het holistische uitgangspunt. Het draait niet alleen meer om lichamelijk bezig zijn, maar vooral wat is je mindset erbij? Yoga zal meer geïntegreerd worden met fitness. Het draait meer om een levenshouding en hoe je invulling geeft aan een gezonde levensstijl in alle aspecten van je leven. Daarbij neem je ook je levensfase mee naar je training. Iemand van 25 kijkt heel anders tegen het leven dan iemand van 45 en heeft dus ook andere wensen. Ook interessant: Trailrunning. Hardlopen in de natuur. Met een andere kijk op je prestaties. Het is rennen zonder horloge en af en toe stoppen om van het uitzicht te genieten. Het vervult een behoefte aan meer beleving en het (her)ontdekken van de natuur.'

Meest gelezen

Wat kun je doen als je slechts 20 minuten per dag de tijd hebt?

Barbara: 'Hiit-trainingen. Die zijn er dus van 7 maar ook van 20 minuten. Thuis te doen met hulp van een app of video. In m'n nieuwe concept High45 Studio's ga ik naast de intensieve trainingen van 45 minuten ook lunch-workouts van 30 minuten aanbieden. Een effectieve training van een halfuur, waarna je gedoucht en met een verse juice of salade in een uur weer op je werk kunt zijn. In Londen is dit een enorme trend. Mensen krijgen het steeds drukker en hiermee vervul je de behoefte om zo fit mogelijk te leven.'

Angelique: 'In 4 minuten kun je zelfs al een Hiit-training doen. Dat is de zogenaamde Tabata-training, ontwikkeld door de Japanse professor Izumi. De intensiteit daarvan ligt wel zo hoog dat je na 4 minuten compleet uitgevloerd op de grond ligt. En hoe hoger de intensiteit, hoe blessure-gevoeliger de workout vaak is. Een veilige manier? Je juist niet laten opfokken door de tijd. Is de oefening bijvoorbeeld 'zo veel mogelijk push-ups in een minuut' maar je bent nog niet zo fit? Dan doe je er misschien maar drie. Het draait om het accepteren dat dit de drie perfecte push-ups voor jou zijn. Kijk niet naar je buurman, maar focus je op wat jij kunt. En na een paar weken zijn die drie er ineens zes.'

Inspiratie nodig voor een korte maar effectieve workout? Check de volgende video's en oefenschema's; van ballet-workout, een 15-minuten workout en yoga, bijvoorbeeld.