4 dingen die je 's ochtends vroeg kunt doen om de hele dag fitter te zijn

Veel meer energie, met heel weinig moeite.

Meest gelezen

Nog voordat je op je werk arriveert ben je ervan overtuigd: dit gaat de ergste dag van het jaar worden. Hoezeer je ook de neiging hebt de schuld te leggen bij elke voorbijganger die je in de weg loopt op het station: de schuld ligt waarschijnlijk bij jezelf. Dit zijn de dingen die je mogelijk fout doet.


1. Word niet wakker in een donker hol

Je rolt uit bed richting de douche, gooit je koffie naar binnen en ziet tot de lunch eigenlijk geen daglicht. Dit terwijl juist het zonlicht in de ochtend belangrijk is, ontdekte de Northwestern University's Feinberg School of Medicine. Mensen die pas na de middag de eerste zonnestralen ontvingen, hadden over het algemeen een hoger BMI dan degenen die de ochtendzon begroetten.

Advertisement - Continue Reading Below

Probeer in de ochtend zo'n 20 tot 30 minuten zonlicht te krijgen. Dit reset je biologische klok, wat zorgt voor meer energie, een beter gereguleerde eetlust en gezonde stofwisseling. Doe de gordijnen direct open nadat je opstaat en laat wat licht naar binnen komen terwijl jij je klaarmaakt voor je werk. Heb je nog wat tijd over, nuttig dan je koffie of ontbijt buiten of in de buurt van een raam. Die gordijnen moeten hoe dan ook zo snel mogelijk open. En als het nog donker is buiten: Gooi die lichten aan!

Meest gelezen


2. Drink water

Wanneer je in de ochtend niet genoeg water drinkt, dan loop je de rest van de dag achter met hydrateren, zegt Leslie Bonci van de University of Pittsburgh. Wanneer je te weinig vocht binnenkrijgt, wordt je chagrijnig, verward of vermoeid, blijkt uit nieuw Frans onderzoek.

Drink je 's ochtend genoeg water, dan voel je je de rest van de dag scherper en energieker. Dat niet alleen: ook je kracht snelheid en uithoudingvermogen verbeteren, wat uiteraard van pas komt tijdens je trainingen. Drink het eerste uur van de dag ongeveer een halve liter water, dan weet je zeker dat het goed zit.


3. Ontbijt goed

Zodra je opstaat zou je een gezond maal voor jezelf moeten bouwen (zie de volgende tip). Een ontbijt dat je hersenen de energie geeft om de rest van de dag goed te functioneren, zeggen de onderzoekers. Begin je dag dus met eiwitten en koolhydraten. Wanneer je zonder ontbijt aan de slag gaat, voel je je de rest van de dag suf, blijkt uit nieuw Brits onderzoek.


4. Erger je niet

Zweedse onderzoekers ontdekten dat je je dag goed kunt vergallen wanneer je je ergert in het verkeer of in de trein. De dagelijkse trip naar je werk is belangrijk, omdat het je voorbereiding is op je werkdag en even dat moment tussen privé en werk vormt. Probeer het daarom wat leuker voor jezelf te maken: lees een krant in de trein of luister muziek in je auto.

Via Men's Health