Innerlijke rust vinden, hoe doe je dat eigenlijk?

Bazaars beauty director Maroesja zocht het uit.

Meest gelezen

Hoe je innerlijke rust vindt? Bazaars beauty director zocht het uit

Maroesja: 'Ik dompelde me een weekend lang onder in het gegeven 'innerlijke rust' tijdens de Amsterdamse Inner Peace Conference, een festival met yoga- en meditatielessen, concerten en TED-achtige Talks. Daarom een aantal highlights. De een wat gemakkelijker toe te passen dan de ander:

Haal adem (dit is een makkelijke)

Yoga docent Eddie Stern uit New York vertelde over de gezondheidsvoordelen van bewust ademhalen en lanceerde als kick-off van het event zijn adem-App, ofwel The Breathing App. Een handige tool die je kan helpen om stress te verminderen en je gezondheid te bevorderen. En dat door simpelweg in en uit te ademen.

Advertisement - Continue Reading Below

Hoe dan? De app is geïnspireerd op resonantie, ofwel wanneer je hartritme, bloeddruk en hersengolven op een coherente frequentie komen. 'Resonant breathing' ontstaat wanneer we onze ademhalingsfrequentie verlagen van de gebruikelijke 15-18 keer per minuut, naar zes maal per minuut. Dit is het ademhalingstempo van Boeddhistische monniken en geoefende yogi's tijdens meditatie. Naast dat het je lichaam in balans brengt en het zelfherstellend vermogen activeert, zorgt deze vaardigheid– als je het elke dag doet- ook voor een hogere alertheid en een beter immuunsysteem. En geen stress, vanaf zeven minuten heeft deze oefening al effect. Bovendien is ie gratis te downloaden via iTunes (Androidgebruikers nog een maandje geduld).

Meest gelezen

Droom (dit vergt enige toewijding)

Volgens de Tibetaanse Dokter Nida Chenagtsang is slaap het beste medicijn voor zo ongeveer alles. Maar met droomyoga – waar zijn talk over ging – kun je nog (veel) meer bereiken.

Hoe dan? Met droomyoga kun je tijdens je slaap problemen oplossen en je potentie waarmaken. Klinkt dit (te) vaag? Een voorbeeld: stel, de omgang met je leidinggevende is nogal gecompliceerd en het lukt je maar niet om dit (in het echte leven) te doorbreken en de relatie met je baas te verbeteren. Probeer dit dan in je droom te veranderen. Want in dromen kan alles en kun je opeens wel die assertieve, welbespraakte en/of geduldige persoon zijn. In het echte leven is dit veel lastiger omdat je dan geneigd bent om lastige situaties (veels te) serieus te benaderen. En seriousness brings trouble, aldus Chenagtsang. Waar het op neerkomt is dat je een positieve cyclus in gang zet. Door 's nachts in je dromen meer open en constructief te zijn, zet je dat overdag, in de realiteit, door. En je slaapt zo'n 1/3 van je leven, dus waarom die tijd niet wat beter benutten? Klein aandachtspuntje: je moet leren om lucide ofwel heldere dromen te hebben. Wat - heel - kort samengevat inhoudt dat terwijl je droomt, je beseft dat het een droom is en je dus kan ingrijpen. Sommige mensen hebben van nature al heldere dromen, maar je kunt het ook leren, bijvoorbeeld tijdens een workshop met bovengenoemde dokter. Truste!

Let it be (klinkt gemakkelijk, is het ook, vergt een beetje oefening)

Wie kent het gevoel niet? Je leeggezogen voelen nadat je iemand hebt ontmoet. Energetisch therapeut Juno Burger legt uit dat het helemaal niks met de ander te maken heeft en dat je er wat aan kunt doen.

Hoe dan?

Zodra je de illustere leeftijd van 2,5 jaar (om en nabij dan hè) hebt bereikt, ontwikkel je zelfbewustzijn. Het besef dus dat je bestaat (en ligt, en staat etc.). Vervolgens koppel je dat aan emoties. Je zegt 'ik ben bang of ik ben boos'. En dat, het personaliseren van je gevoelens, zorgt voor het gelazer. Je zadelt jezelf met een probleem op dat helemaal niet nodig is. Want zodra je begrijpt hoe de dynamiek tussen mensen werkt, kun je gemakkelijker in je authentieke kracht blijven. Hierdoor zal een situatie of ontmoeting je voortaan niet meer overdonderen of een gevoel van machteloosheid geven. Wat te doen? Elke (lastige) situatie er helemaal te laten zijn en alleen je eigen reactie waar te nemen. Dit kan ook iets lichamelijks zijn zoals pijn in je buik of het gevoel alsof je keel dicht zit. Probeer het niet weg te krijgen of te onderdrukken. Verander niets. Door het te laten zijn en het waar te nemen laat de spanning vanzelf los. En dit is meteen het verschil tussen let it be en letting go. Dat laatste, iets willen loslaten, is in feite een situatie willen veranderen en dat levert volgens Juno juist meer weerstand op. Door een situatie of persoon er te laten zijn, ontlaadt spanning vanzelf. Bottomline: geef dus nooit meer een ander de schuld van je weggezogen energie.

Nog geen rust genoeg? Op 6 & 7 oktober 2018 vindt er wederom een Inner Peace Conference plaats.