8x 'verboden' eten dat heus zo slecht niet is

Overdrijven is ook een vak: dit eten is echt de duivel niet.

Meest gelezen

Iedereen is tegenwoordig heel goed in vertellen wat je vooral niet moet eten. We breken graag een lans voor Ouderwetsch tafelen. Ook gezond. En als je ons niet gelooft, dan toch Samantha Heller, diëtist bij het NYU Langone Medical Center in New York.

Aardappels

Gefrituurd met extra mayo misschien niet de allergezondste keuze, maar aardappelen zitten vol vitamine C, B6 en vezels. Als je helemaal op de gezonde toer gaat, pof ze dan in de oven, beetje olijfolie en zout erover en aan tafel.

Advertisement - Continue Reading Below

Pindakaas

Een tijdje geleden deden er wilde verhalen de ronde dat pindakaas het nieuwe roken zou zijn. Hier grijpt Heller graag in. 'Pindakaas bevat inderdaad veel calorieën, maar ook veel goede vetten die zorgen dat het lichaam vitaminen goed op kan nemen.' En het is verdraaid lekker: ook wat waard. Voor de zekerheid halen we onze pindakaas bij de biologische winkel.

Boter

Een klein beetje boter kan geen kwaad. Tenminste als je het vergelijkt met margarine, dat bomvol transvetten zit. Olijfolie is een nog gezondere optie, maar boter is dan weer beter voor het humeur.

Meest gelezen

Warme chocola

De cacao waar je chocolademelk van maakt (niet de kant-en-klare variant, maar het pure poeder) zit volgens sommigen vol gezonde stoffen. Waarom zouden we dat niet geloven?

Pizza

Van af en toe pizza eten ga je heus niet dood. Als je een periode extra op wilt letten opteer dan voor een dunne korst, doe rustig met de kaas en kies extra veel groenten als topping.

Gerelateerd

Popcorn

Mits zelfgemaakt, is relatief licht, vullend en lekker.

Koolhydraten

Hier komt men stilletjesaan van terug. Zolang je je concentreert op volkoren en volle granen, zoals volkorenbrood, -pasta en quinoa is het allemaal zo erg niet. Volgens onze diëtist uit New York – toch de bakermat van het carb-free verhaal - zijn koolhydraten goed voor het immuunsysteem en verlagen ze het risico op hartziekten, kanker en diabetes. We nemen nog een boterham met kaas om dit te vieren.

Kaas

Uit studies, waaronder van Laval University in Canada, zou blijken dat het regelmatig eten van melkproducten de bloeddruk kan verlagen. Het proberen waard.

Gerelateerd