Vorige week kondigde Allure Magazine, Amerika's grootste beautyblad, aan dat ze gingen stoppen met het gebruiken van de term anti-ageing. Hoofdredacteur van het blad Michelle Lee, schreef in het voorwoord: 'Changing the way we think about ageing starts with changing the way we talk about ageing.'

Het blad voelt zich direct verantwoordelijk voor het negatief belichten van de ouder wordende huid: 'Whether we know it or not, we're subtly reinforcing the message that ageing is a condition we need to battle.'

instagramView full post on Instagram

Eeuwige jeugd

Het woord anti-ageing is in 1980 door een slimme copywriter bedacht. Sindsdien prijkt het op allerlei huidverzorgingsproducten en is het een veelgebruikt bijwoord in magazines. Niet zo gek, aangezien onze Westerse cultuur geobsedeerd is door nieuw en alles wat met jong te maken heeft. Hoewel we allemaal ouder willen worden, wil niemand er zo uitzien. Als een crème de eeuwige jeugd belooft, dan wil je hem.

Allure Magazine vindt terecht dat we moeten stoppen met het verlangen naar die eeuwige jeugdigheid. Juist door de term anti-ageing in de ban te doen, zal het negatieve stigma op ouder worden ook verdwijnen. Merken zijn zich hier ook al enige tijd bewust van. Zij spreken nu van Pro Age (Dove), Age-Defying (Olay), Age Perfect (L'Oreal) en Slow Age (Vichy) .

Millennials

Jezebel.com schreef dat het misschien heel nobel lijkt van het magazine om zich uit te spreken tegen het gebruik van het woord, maar dat het eigenlijk een heel logische stap is. De toekomstige generatie 30-plussers, millennials dus, zou helemaal niet geïnteresseerd zijn in of vallen voor termen zoals anti-ageing, maar meer focussen op natuurlijke producten of behandelingen zoals dermaroller-therapie (microneedling). Zij zouden eerder op zoek zijn naar producten die de huid 'laten stralen' en letten meer op de conditie van de huid dan de hoeveelheid rimpels.

Dit bevestigt Elisa Simonpietri, global scientific director for Vichy, in The Guardian: 'We are no longer fixated with wrinkles, radiant skin is the new measure of youth. The trend is to take more of a long-term view with a self-care attitude. To consider environmental and lifestyle factors like climate, sun, pollution, diet and stress.'

Toekomstkijken

Er wordt verwacht dat in 2019 de markt voor huidverzorgingsproducten zal stijgen naar een lucratieve 131 miljard dollar. Het is goed om na te denken over de manieren waarop wij onze producten duiden en dat magazines verantwoordelijkheid nemen voor hun lezer. Maar de term anti-ageing haalde de millennials sowieso al niet meer over tot kopen. Pro Age wel. En zo geven we het beestje gewoon een nieuwe naam.

Meer van dit in je timeline? Like Harper's Bazaar op Facebook>