Van alle parfums in de wereld, is er maar een de echte Chanel N°5. De parfum was een bedenksel van Gabrielle 'Coco' Chanel en staat al vierennegentig jaar voor luxe. Veel mensen zijn bekend met de herkenbare bloemengeur, maar weinigen weten het verhaal achter de parfum. Daarom: vijf feitjes over deze klassieke rieker.

1. Het is geïnspireerd door vrouwen

Room, Vintage clothing, Lamp, pinterest
Getty Images

Nadat Chanel tijdens een bespreking in Monte Carlo op het idee kwam om een parfum te ontwikkelen voor haar kledingmerk, kwam ze in contact met parfumeur Ernest Beaux. Ze wilde dat haar geur one of a kind werd, maar ook haar stijl en persoonlijkheid bevatte. Het doel was om met de geur de sensualiteit en complexiteit van de moderne vrouw te weerspiegelen. Het resultaat: een verleidelijke en veelzijdige bloemengeur die niet te vergelijken was met andere parfums die toen te koop waren.

2. De 'vijf' heeft een reden

Chanel zou de vijfde sample die Beaux voorstelde gekozen hebben, vandaar dat ze met de naam N°5 op de proppen kwamen. Door de numerieke naam en de minimalistische flacon is de parfum wereldwijd herkenbaar.

Perfume, Product, Glass bottle, Fluid, Liquid, Bottle, Glass, Cosmetics, Rectangle, pinterest
Getty Images

3. Het bevat rijke en rauwe ingrediënten

Coco's liefde voor de mooiere zaken in het leven wordt gereflecteerd in de ingrediënten die worden gebruik in de parfum. Zo wordt er één ton bloemen gebruikt om anderhalve liter van de geur te maken. De belangrijkste ingrediënten van N°5 zijn de ylang-ylang bloem die wordt geoogst op Madagascar en Mayotte. De meiroos, een bloem die maar drie weken per jaar bloeit, en jasmijn van Grasse — het meest luxe rouwe ingrediënt ter wereld.

Tree, Plant, Botany, Woody plant, Leaf, Adaptation, Flower, Shrub, Rainforest, Forest, pinterest
Getty Images

4. Het heeft een popcultuur appeal

Van Marilyn Monroe, die zei dat een paar druppels Chanel N°5 het enige was wat ze droeg naar bed, tot Andy Warhols kunstwerken van het flesje: de populariteit van dit parfum is ongeëvenaard. Toen Parijs was bevrijd in de Tweede Wereldoorlog stond er een ellenlange rij Amerikaanse soldaten voor de Chanel-winkel te wachten, om een flesje voor hun vrouw of vriendin mee naar huis te kunnen nemen.

Photograph, Black-and-white, Retro style, Snapshot, Standing, Monochrome, Blond, Monochrome photography, Vintage clothing, Photography, pinterest
Getty Images

5. Het zette de nieuwe standaard voor parfumreclames

In 1969 maakte Richard Avedon de eerste commercial voor Chanel N°5 in New York City. Ondanks dat de commercial maar een paar seconden duurde, was het de duurste commercial die toentertijd was gemaakt.

Meer van dit in je timeline? Like Harper's Bazaar op Facebook >

Van: Town & Country US